Cite this article as:

Malyshev I. V., Ruchin V. A. Correlation between Social Competence and Adaptive Capabilities of Students of Different Specialities. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2016, vol. , iss. 4, pp. 355-360. DOI: https://doi.org/10.18500/2304-9790-2016-5-4-355-360


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
316.6
Language: 
Russian

Correlation between Social Competence and Adaptive Capabilities of Students of Different Specialities

Abstract: 

The paper presents the findings of a theoretical analysis of the corre-lation between a person’s adaptation and his/her social competence. It presents the results of an empirical study of the correlation between social competence and adaptive potential that was conducted on a sample of students (N = 80, aged 18–19) using the following diagnostic tools: the «Communicative social competence instrument» (CSC) (N. P. Fetiskin, V. V. Kozlov, T. M. Manuilov) and the «Social and psychological adaptation questionnaire» (K. Rogers and R. Diamond). It is demonstrated that a person’s social competence is one of significant factors of socio-psychological adaptation and adaptive capabilities. In particular, it was established that immediacy in communication, optimistic attitude, resistance to stress, self-control, performance efficiency, and low levels of aggressiveness act as the basis for the formation of students’ optimal adaptive capabilities. The research findings can be realized in the practice of psycho-social services at educational institutions.

References

1 Шамионов Р. М. О некоторых эффектах социализации личности в контексте системно-диахронического подхода // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 4. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=14305 (дата обращения: 02.11.2016).

2 Шамионов Р. М. Адаптационная готовность личности – субъекта социального взаимодействия // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2015. Т. 15, вып. 4. С. 106–112.

3 Бочарова Е. Е. Современные тренды содержательных методов анализа процесса социализации личности // Современные исследования социальных проблем : электрон. науч. журн. 2013. № 9 (29). С. 58. URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2013/9/bocharova.pdf (дата обращения: 25.05.2016).

4 Константинов В. В., Копылова Л. Е. Специфика психологического сопровождения процесса школьной адаптации // Вестн. Сарат. обл. ин-та развития образования. 2015. № 1. С. 18–22.

5 Малышев И. В., Орлянская А. Р. Адаптационные возможности личности студентов-спортсменов в условиях вузовского обучения // В мире научных открытий. 2015. № 7.1 (67). С. 512–5 24.

6 Малышев И. В., Орлянская А. Р. Влияние социально-психологического тренинга на адаптационные возможности личности студентов-спортсменов // В мире научных открытий. 2015. № 11–1. С. 618–629.

7 Рототаева Н. А. Психологические условия развития социальной компетентности в юношеском возрасте : автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2002. 24 с.

8 Закурдаева Л. Г. Дефиниционный анализ категорий «социализация», «социальность», «социальная компетентность», «социальная компетенция» // Актуальные вопросы современной науки. 2010. № 11. С. 65–73.

9 Зимняя И. A. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–44.

10 Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Т. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2005. 490 с.

Full text (in Russian):
(downloads: 128)
Short text (in English):
(downloads: 75)