Cite this article as:

Якубенко О. В., Зайко О. А. Neurophysiological Bases of Pedagogical Accompaniment of Speech Development in Young Children. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2017, vol. , iss. 1, pp. 89-?. DOI: https://doi.org/10.18500/2304-9790-2017-6-1-89-93


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).

Neurophysiological Bases of Pedagogical Accompaniment of Speech Development in Young Children

Abstract: 

The article deals with the relationship between the work of the nervous centers responsible for language development of a child-Broca, Wernicke, associative centres and modern methods of speech development. A special role is given to the analysis of modern theoretical and practical work in the field of neurophysiology, devoted to the work of mirror neurons. Analyses the causes of violations of speech development, risk factors, which influence on the fetus during pregnancy, birth and infancy. We studied the mechanisms of action of risk factors on the central nervous system. Describes the behaviors of such children in infancy and early childhood. Selected techniques to accelerate speech development of such children in the conditions of child psychological Center. Describe your own experience of remedial educational work with children at an early age.

References

1. Ефимов И. О. Про речь. Новые пути и методы коррек- ции. Современная нейрофизиология речи и слуха. М., 2009. 144 с.

2. Выготский Л. С. Психология развития человека. М., 2003. 1135 с.

3. Егоров И. В.Клиническая анатомия человека. М., 2003. 688 с.

4. Привес М. Г., Лысенков Н. К., Бушкович В. И. Анатомия человека. СПб., 2011. 672 с.

5. Андреев И. Л. Эволюционно-биологические пред- посылки структуры мозга современного человека // Человек. 2014. № 5. С. 15–27.

6. Зайцева Ю. С. Зеркальные клетки и социальная когниция в норме и при шизофрении // Социальная и клиническая психиатрия. 2013. № 2. С. 96–105.

7. Сакс О. Зримые голоса. М., 2014. 103 с.

8. Синевич О. Ю., Четверикова Т. Ю. Консолидация деятельности медицинских и педагогических работ- ников в целях укрепления здоровья учащихся коррек- ционных школ // Мать и дитя в Кузбассе. 2014. № 2. С. 165–168.

9. Кондратьева С. Ю., Щербакова Н. А. Развитие речи детей раннего возраста // Дошкольная педагогика. 2013. № 1 (86). С. 31–33.

10. Кузина А. А. Развитие активной речи детей раннего дошкольного возраста через различные виды деятельности // Государственные образовательные стан- дарты : проблемы преемственности и внедрения : сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. Арзамас, 2015. С. 695–698.

11. Демиденко С. О., Якубенко О. В. Принципы педагоги- ческого сопровождения игровой деятельности детей дошкольного возраста // Современная наука : пробле- мы и пути их решения : сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. : в 2 т. (Кемерово, 10–11 декабря 2015 г.). Кемерово, 2015. Т. 2. С. 86–89.

12. Демиденко С. О., Якубенко О. В. Игровое сопрово- ждение как условие успешного развития детей в ДОУ // Безопасное детство как правовой и социально-педагогический концепт : материалы II Всерос. с междунар. участием науч.-практ. конф. / отв. за вып. М. Ю. Литвина. Пермь, 2015. С. 383–385.

13. Викжанович С. Н., Четверикова Т. Ю. Технология логопедической работы по формированию у детей с особыми образовательными потребностями звуко- произношения // Инновационные образовательные технологии и методы обучения. Saint-Louis, 2014. С. 4–35.

14. Аншакова М. А. Роль пальчиковых игр в формировании мелкой моторики детей раннего возраста // Обучение и воспитание : методика и практика. 2014. № 13. С. 26–28.

15. Ирискина И. А. Русская народная сказка как средство развития речи детей раннего возраста // Актуальные вопросы психологии, педагогики и образования : сб. науч. тр. по итогам междунар. науч.-практ. конф. Са- мара, 2015. С. 61–63.

Full text (in Russian):
(downloads: 172)
Short text (in English):
(downloads: 84)