дезадаптация

Psychological Meaning of the Concept «School Adaptation»

The paper presents the findings of a theoretical analysis of the problem of school adaptation. It is demonstrated that school adaptation is an ongoing process, involving such fundamental changes in the person’s life as the change of activities and social environment. School adaptation is interpreted not only as a process of adaptation to effective functioning in an educational environment, but also as the person’s active exploration of the surrounding environment associated with his/her ability to develop psychologically, personally, and socially.

ПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ БЛАГОПОЛУЧИЕ СТУДЕНТОВ НА ЭТАПЕ АДАПТАЦИИ К ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ ВУЗА

Рассматривается проблема психологического благополучия первокурсников в процессе их адаптации к образовательной среде на первых этапах пребывания в вузе в новой для них социальной роли  студента.  Из  множества  факторов,  оказывающих  влияние на  адаптацию,  внимание  авторов  сосредоточено  на  психологическом благополучии, поскольку неудовлетворенность существующим положением дел, психологическое неблагополучие могут привести к стрессу, депрессивным состояниям, утрате интереса к обучению и, в конечном итоге, к дезадаптации.