дошкольное образование

Development of Interest to the World of Plants in Senior Preschool Children through Projects

Modern socio-cultural situation and changes that are taking place in preschool education, determine the relevance of the problem of enhancing children’s interest in learning about the world around them. Among various tools that ensure productiveness of work in this sphere project activity occupies a special place. The purpose of the study presented in the article is to theoretically substantiate pedagogical conditions for the development of interest in nature (the world of plants) in preschool children through projects.

Semiotic and Symbolic Means in the Life of Preschool Children

The results of theoretical analysis of the problem of semiotic (symbolic) mediation of development of preschool children psychology in the process of mastering the speech activity. It is mentioned that being a semiotic system, speech helps children to take control of their behavior: it becomes controlled (perceived) and organized (self-developed in the context of the situation).

ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ РОСТ ПЕДАГОГОВ КАК ФАКТОР ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Представлен теоретический анализ проблемы профессионального роста педагога дошкольного  образования.  Профессиональный  рост  педагога  рассматривается  автором  как  необходимое условие обеспечения качества дошкольного образования; под ним понимаются непрерывный  процесс  приобретения  профессионального  мастерства,  повышение  уровня компетентности  в  педагогической  деятельности.  Рассмотрены  основные  условия  профессионального роста руководителей и педагогов дошкольных образовательных организаций. Показано,  что  профессиональный  рост  педагогов  дошкольного  образования  находится