подростковый возраст

Analysis of the effectiveness of instructional recommendations for forming practical skills and abilities in adolescents

Lessons for forming practical skills and abilities are significant in the educational process. A laboratory lesson, as the main type of lessons for forming practical skills and abilities, is linked to a number of difficulties in organizing effective work of adolescent schoolchildren. The purpose of the study is to experimentally check the effectiveness of the developed instructional recommendations for forming practical skills and abilities in adolescents, taking into account age and gender role characteristics.

Image of an Adolescent in Psychology: Specific Features of Age or Research?

The relevance of this study is conditioned by the need to solve the problems of studying Generation Z and the absence of a holistic, consistent image of adolescence in the psychological literature. We have put forward a hypothesis, according to which the reasons for ambiguous understanding of adolescence are connected with the techniques used. Accordingly, the purpose of the study presented in the article was to identify the causes of contradictions in the descriptions of adolescence features.

The Structure of Subjective Well-Being and Satisfaction with Life in Adolescence

The study covers affective and cognitive-emotional components of life satisfaction, the level of satisfaction of vital needs and activity of adolescents. The sample consisted of 146 adolescents aged 14–17 years (orphans, adolescents temporarily living apart from their families due to studying in another city, adolescents living in nuclear and extended families). Methods: life satisfaction scale by E. Diener, questionnaire regarding satisfaction with different spheres of life, satisfaction of vital needs scale by O. S.

ТВОРЧЕСКАЯ АКТИВНОСТЬ И САМОАКТУАЛИЗАЦИЯ ЛИЧНОСТИ ПОДРОСТКА

Изложены результаты теоретического и эмпирического исследования творческой активности и ее роли в формировании самоактуализации личности подростка. Применение психодиагностического инструментария (методика «Социометрия», тест «Интеллектуальная лабильность» в модификации С. Н. Костроминой, методика диагностики родительского отношения А. Я. Варга, В. В. Столина, методика диагностики межличностных отношений Т.

Особенности ценностных ориентаций и социальных установок подростков, склонных к суицидальному поведению

Изложены результаты теоретического и эмпирического исследований системы ценностей и социальных установок подростков, склонных к суицидальному поведению. В качестве концептуальной основы изучения взаимосвязей ценностных ориентаций и социальных установок выступает диспозиционная система личности. Автор приходит к выводу, что неспособность реализации внутреннего напряжения во внешнем окружении приводит к его направленности на внутренний мир, что объясняет склонность к суицидальному поведению и повышает вероятность проявления суицидального поведения у подростков.

Специфика формирования социальной успешности подростка

Представлены данные теоретического анализа проблемы формирования социальной успешности личности подросткового возраста. Показано, что социальная успешность, являясь предпосылкой и следствием социального взаимодействия, свидетельствует о способности человека осознавать себя в обществе как социально полноценного субъекта, самостоятельно определять для себя цели и достигать их. Раскрыта специфика формирования социальной успешности личности подростка, обусловленная совокупностью факторов: конфигурацией ценностей-потребностей подростка, «Мы»-концепцией, внутригрупповой позицией школьника.