природа

Development of Interest to the World of Plants in Senior Preschool Children through Projects

Modern socio-cultural situation and changes that are taking place in preschool education, determine the relevance of the problem of enhancing children’s interest in learning about the world around them. Among various tools that ensure productiveness of work in this sphere project activity occupies a special place. The purpose of the study presented in the article is to theoretically substantiate pedagogical conditions for the development of interest in nature (the world of plants) in preschool children through projects.

УРОВНЕВЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ ИНТЕНСИВНОСТИ ОТНОШЕНИЯ К ПРИРОДЕ У ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В статье рассмотрена проблема формирования основ экологического  сознания  у  детей  младшего  школьного  возраста.  Описана практическая экспериментальная работа, проведенная с младшими школьниками, обучающимися в городских школах. Диагностика младших  школьников  осуществлялась  по  методике  «Натурафил», разработанной  В.  А.  Явсиным.  Методика  направлена,  прежде всего, на выявление интенсивности отношения личности ребенка к природе. Оценка такой интенсивности осуществляется по перцептивноаффективной, когнитивной, практической и поступочной шкалам.