Cite this article as:
Mikhailova O. B. Leadership and Viability of Mongolian Students Studying in Russia. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2016, vol. , iss. 4, pp. 335-341. DOI: https://doi.org/10.18500/2304-9790-2016-5-4-335-341
Leadership and Viability of Mongolian Students Studying in Russia
The article presents the results of empirical study of peculiarities of leadership and viability expression of Mongolian students. The study involved 40 respondents aged 18 to 25 years, enrolled in different faculties of Peoples’ Friendship University of Russia. The following in-struments were used in the research: «Hardiness Survey» by S. Maddi (adapted by D. A. Leontiev), «Communicative and organizing skills» (COS) by V. V. Sinyavskiy and V. A. Vedoroshin, and «Leadership skills diagnostic test» by E. I. Zharikov and E. L. Krushelnitskiy. The levels of leadership and viability expressiveness and peculiarities of rela-tions and differences in demonstration of these personality traits were defined. The data of the comparative analysis allows to formulate a number of topical conclusions and recommendations on the organiza-tion of educational process at universities with the aim of the develop-ment of leadership skills and increase of the viability indicators among foreign students.
1 Михайлова О. Б., Косталес А. И. Проблемы межкультурной адаптации иностранных студентов и их проявления в стратегиях адаптивности // Вестн. Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2011. № 3. С. 29–33.
2 Иванов А. В., Артамонова Т. А., Энхжаргал Б. Перспективы формирования созидательных жизненных установок у российских и монгольских студентов на Алтае // Ценности и смыслы. 2015. № 5 (39). С. 71–79.
3 Никитина Е. А., Кузнецова А. А. Жизнестойкость как личностный ресурс студента в условиях высшей школы // Изв. Юго-Западного гос. ун-та. Сер. Лингвистика и педагогика. 2014. № 2. С. 79–85.
4 Хоч Н. С. Психологическая жизнестойкость как ресурс адаптации студентов из Тувы к образовательной среде научных центров Сибири // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=10953 (дата об ращения: 25. 07. 2016).
5 Буяндэлгэр О. Уровень субъективного контроля у монгольских студентов с различными акцентуациями характера // Среднее профессиональное образование. 2011. № 7. С. 71–72.
6 Орсоо Т. Этнопсихологическая специфика организованности арабских и монгольских студентов // Вестн. Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2012. № 3. С. 113–120.
7 Менегетти А. Психология лидера / пер. с итал. М., 2010. 256 c.
8 Михайлова О. Б., Каминская Э. А. Особенности лидерских способностей и инновационности у студентов бакалавриата // Психология образования в поликультурном пространстве. 2015. № 32 (4). С. 28–34.
9 Мадди С. Теории личности : сравнительный анализ. СПб., 2002. 539 с.
10 Филонович С. Р. Теория лидерства в менеджменте: история и перспективы // Российскийжурнал менеджмента. 2003. Т. 1, № 2. С. 3–24.
11 Леонтьев Д. А., Рассказова Е. И. Тест жизнестойкости. М., 2006. 63 с.
12 Спивак В. А. Лидерство : компетентностный подход и концепция факторов успеха лидера // Изв. С.-Петерб. ун-та экономики и финансов. 2012. № 3. С. 64–71.
13 Михайлова О. Б. Гендерные особенности становления инновационного потенциала у студентов // Вестн. Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2014. № 2. С. 42–49.