этническая группа

Correlation of Subjective Well-Being and Socio-Political Representation of Ethnic Groups

The paper presents the results of a theoretical and empirical study of subjective well-being and socio-political representation of ethnic groups. The study included proportionally equal samples of Russian and Kazakh respondents (Saratov, N = 60). Using a combination of psycho-pedagogical instruments, such as a questionnaire aimed at identifying socio-political views developed by the author of the study, the «Level of social frustratedness instrument» (L. I. Vasserman, B. V. Iovlev, M. A. Berebin), and the «C. Ryff’s scale of psychological well-being» (L. V. Zhukovskaya, E. G.

Socio-political Peculiarities and Quality of Life Evaluation Among Ethnic

The paper presents the results of a theoretical and an empirical study of socio-political attitudes. The study was conducted on a sample of representatives of the Russian and the Kazakh ethnic groups (Saratov oblast, N = 60). Applying a complex of psychological and pedagogical methods, such as a questionnaire developed by the author of the study and the Level of Social Frustratedness instrument (L. I. Vasserman, B. V. Iovlev, M. A. Berebin), the study explores socio-political attitudes in different ethnic groups.

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ СТЕРЕОТИПОВ СТУДЕНТОВ – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ О ШКОЛЬНИКАХ

 Анализируются феномен социально-психологического стереотипа, его роль в учебно-педагогическом взаимодействии. Для изучения стереотипов предлагается авторский вариант методики множественной идентификации В. Ф. Петренко, модификация которого заключается в описании разнообразных типичных ситуаций, в которых могут оказаться школьники, в обозначении социальных и этнических групп, к которым они могут принадлежать. Представлены результаты пилотного исследования, выполненного на студенческой выборке Саратов- ского государственного университета им. Н. Г.