ученик

Features of Stereotype Representations of Schoolchildren in Students of Different Pedagogical Specialties

The purpose of the study presented in the article is to identify stereotypical ideas of pedagogy students about schoolchildren. Presumably, there are differences in the content and the degree of manifestation of stereotypes among students – future teachers and future teachers-psychologists, which may be due to the difference in types of their pedagogical activity and varying degree of their training level in the field of psychology.

Interaction of Participants of Educational Process in Conditions of the Subject-Personal Approach

The article presents the data of the theoretical analysis of the problem of interaction between participants in educational process in the context of the subject-personal approach. The content of the concepts of subject-subjective and polysubjective interaction is analysed. Characteristics of the main directions of interaction in educational process are presented.

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ СТЕРЕОТИПОВ СТУДЕНТОВ – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ О ШКОЛЬНИКАХ

 Анализируются феномен социально-психологического стереотипа, его роль в учебно-педагогическом взаимодействии. Для изучения стереотипов предлагается авторский вариант методики множественной идентификации В. Ф. Петренко, модификация которого заключается в описании разнообразных типичных ситуаций, в которых могут оказаться школьники, в обозначении социальных и этнических групп, к которым они могут принадлежать. Представлены результаты пилотного исследования, выполненного на студенческой выборке Саратов- ского государственного университета им. Н. Г.