подросток

Individual and Psychological Characteristics of Adulting in Adolescent Ontogenesis Period

The article presents empirical research data regarding the process of modern adolescents’ adulting. The relevance of the study is conditioned by contradictions associated with changes in the adulthood criteria, avoidance of their standard understanding, lengthening the transition period from childhood to adulthood. The purpose of the study is to identify individual and psychological characteristics of adulting process in adolescents.

Self-Realization and Satisfaction with Life in Adolescents: Psychological and Pedagogical Aspects

Modern educational practice has no clear scientific understanding regarding the specifics of self-realization of adolescents in connection with their satisfaction with life. Analysis of the concept of “selfrealization” in modern psychological discourse has revealed three well-represented in scientific literature ways of self-realization: selfexpression, self-realization and self-transcendence. It is shown that methods of self-realization can be correlated with different vectors of its orientation.

Особенности личности городских и сельских подростков в контексте проблемы социализации

Рассмотрены личностные особенности городских и сельских подростков. Представлены результаты эмпирического исследования, выполненного на выборках городских (n = 620) и сельских (n = 580) подростков (12–18 лет) c применением психодиагностического инструментария: «Опросник измерения агрессивных и враждебных реакций» А. Басса – А. Дарки, «Опросник эмоциональной напряженности» Е. С. Романовой, «Шкала реактивной и личностной тревожности» Ч. Симпбортера – Ю. Ханина, «Шкала астенического состояния» Л. Д. Майковой, «Гиссенский опросник соматических жалоб» Е. Брюхлера и Дж. Снера.

ВЗАИМОСВЯЗЬ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА И УРОВНЯ УЧЕБНОЙ МОТИВАЦИИ У ПОДРОСТКОВ

Представлены результаты исследования взаимосвязи уровня развития эмоционального интеллекта и уровня учебной мотивации у подростков 14–15 лет (n= 60) с применением «Опросника определения коэффициента эмоционального интеллекта» (Р. БарОна в адаптации А. С. Петровской); методики «Изучение мотивации обучения подростков на этапе окончания средней школы» (Н. В. Калининой, М. И. Лукьяновой). Выявлены статистически значимые различия между сферами и шкалами уровня развития эмоционального интеллекта.