жизнеспособность

Terra incognita of vitality problem: Open issues. Part 2

The relevance of studying resilience is among other things conditioned by faster evolution of social objects, increase in general uncertainty, lack of stability, complexity and ambiguity of the dynamics of their state, which, in their turn, lead to an increase in the requirements for adaptation mechanisms of an individual and social groups (families, collectives, sports teams, managerial or project teams); the importance of an individual’s socio-psychological and psychological resources is increasing.

Terra incognita of vitality problem: Open issues. Part 1

The increase of uncertainty, instability, complexity, ambiguity of the dynamics of the condition of social subjects are among the issues that make vitality problem topical. This results in higher standards for adaptation mechanisms of an individual and social groups (families, work groups, sports, management, project teams) and greater importance of socio-psychological and psychological resources of a person.

ЗДОРОВЬЕФОРМИРУЮЩЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ КАК ПРЕДМЕТ ПОДГОТОВКИ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГА

Представлена авторская концепция комплексного формирования у школьников социокультурного феномена «здоровье» в учебновоспитательном процессе. Предлагается принципиально новая категориальнопонятийная база («здоровье», «здоровый образ жизни», «внутренняя картина здоровья» и «жизнеспособность»), показана ее взаимосвязь с другими педагогическими понятиями. Раскрывается интегративная педагогическая модель формирования социокультурного феномена «здоровье» в онтогенезе.