социально-психологическая адаптация

The Value-Based Personality Structure of Compatriots in the Context of Their Return to their Historical Homeland

The relevance of the research is driven by the importance of studying the value-based personality structure in the context of their adaptation to a new ethno and socio-cultural environment. The goal of the research is to study the value hierarchy of migrants who have received the status of a participant in the State program to assist the voluntary resettlement of compatriots living abroad to the Russian Federation. The theoretical basis for the study is Schwartz’ refined theory of basic personal values.

Satisfaction with Different Life Aspects as an Indicator of Social and Psychological Adaptation Success of Fellow Countrymen in Russia

The article presents the results of analysis of individual-personal factor of social and psychological adaptation of migrant compatriots from the former Soviet countries to the conditions of the host countries – life satisfaction in general and different aspects of life in particular. It de monstrates the complexity and uncertainty of the studied phenomenon of life satisfaction and phenomenon’s conditionality. The paper describes a variety of determinants of life satisfaction.

Успешность социально-психологической адаптации учащихся в зависимости от образовательных сред

Изложены данные теоретического анализа проблемы соци ально-психологической адаптации учащихся в условиях моно- (общеобразовательного учреждения) и поли- (учреждений дополнительного образования) образовательной среды. Особое внимание уделено проблеме успешности социально-психологической адаптации подростков в зависимости от их включенности в образовательную среду учреждения дополнительного образования.

Correlation between Social Competence and Adaptive Capabilities of Students of Different Specialities

The paper presents the findings of a theoretical analysis of the corre-lation between a person’s adaptation and his/her social competence. It presents the results of an empirical study of the correlation between social competence and adaptive potential that was conducted on a sample of students (N = 80, aged 18–19) using the following diagnostic tools: the «Communicative social competence instrument» (CSC) (N. P. Fetiskin, V. V. Kozlov, T. M. Manuilov) and the «Social and psychological adaptation questionnaire» (K. Rogers and R. Diamond).

Peculiarities of Social and Psychological Adjustment and Stress of Personality High School Students in a Changing Society

and psychological adjustment and stress the individual pupils of the senior classes of secondary schools in 2015, 2013 and 2011. The basic modern approaches to the understanding of social and – psychological adaptation of personality and phenomena associated with it. The application of the methodology «Social-psychological adaptation» by C. Rogers and R. Diamond, the Mini-Mult checklist (MMPI), the methods of the comparable analysis allowed to find the peculiarities of the adaptational potential of the personality of the senior pupils in the changing conditions of society.

The Study of Social and Psychological Adaptation of the Compatriots Moving from the Neighboring Countries to Russia: Scientific and Methodical Aspect

The article argues for the adaptation research topicality of compatriots’ moving from neighboring countries to Russia, deals with methodical aspects of social-psychological and individual-personal factors, influencing migrants-compatriots’ adaptation success. It is expected that along with universality of expected problems migrants-compatriots’ social-psychological adaptation will have its specificity, caused by psychological characteristics and conditions of the resettlement of this category of migrants to Russia.

Personal Potential and Socio-Psychological Adaptation as a Resource of Psychological Readiness to Take Risks

The article meaningfully analyses the concepts of the personal potential and the socio-psychological adaptation in correlation with the psychological readiness of the person to take the risk in adolescence. It demonstrates the results of empirical research, carried out using a sample group of students from the universities of city of Saratov - Saratov State University named after N. G. Chernyshevsky and Saratov State Medical University named after V. I. Razumovsky (N = 77, age 19-22 years). Methods that were used: «Personal factors of decision-making» (LFR-25 T. V.

ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ АДАПТАЦИИ ЛИЧНОСТИ СТУДЕНТОВ МЛАДШИХ КУРСОВ С РАЗНЫМ ТВОРЧЕСКИМ ПОТЕНЦИАЛОМ

В статье анализируются результаты эмпирического исследования характеристик социально-психологической адаптации студентов младших курсов с точки зрения их творческих возможностей. Установлены взаимосвязь между изучаемыми явлениями и различия адаптационных компонентов у студентов с разным творческим потенциалом.

АДАПТАЦИОННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ ВЫПУСКНИКОВ ШКОЛ В УСЛОВИЯХ ИЗМЕНЯЮЩЕГОСЯ ОБЩЕСТВА

Изложены результаты теоретического и эмпирического исследования адаптационного потенциала учащихся старших классов общеобразовательной школы. Применение «Методики изучения социально-психологической адаптации» К. Роджерса и Р. Даймонда, опросника Мини-Мульт (MMPI) и 16PF-опросника Р. Кеттелла, методов сравнительного и корреляционного анализов позволило выявить особенности характеристик адаптационного потенциала выпускников школ 2011 и 2013 гг. (n = 101, в возрасте 16–17 лет).

СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ АДАПТАЦИЯ ЛИЧНОСТИ И СТРАТЕГИИ КОПИНГ-ПОВЕДЕНИЯ УЧИТЕЛЕЙ ШКОЛ В ПРОЦЕССЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ

Представлены данные эмпирического исследования стратегий копинг-поведения учителей общеобразовательных школ. Исследование выполнено на выборке учителей общеобразовательных школ Саратовской области (n = 50; в возрасте 21–55 лет). Применение комплекса методик – методики диагностики социально-психологической адаптации К. Роджерса и Р. Даймонда, опросника копинг-поведения в стрессовых ситуациях С. Нормана, Д. Ф. Эндлера, Д. А. Джеймса, М. И. Паркера (в адаптации Т. А.

Pages